Business Blog

Een blog bomvol schrijf- en ondernemerstips, do's and don's en het nieuwste op het gebied van Branding & Marketing. Zo weet je precies hoe je je merk kunt versterken en blijf je up to date.

Woorden die je direct kunt schrappen

Schrijven is schrappen. Sterke tekst is altijd kort en krachtig. Daarom is het goed elke tekst voor publicatie grondig na te lezen en te checken welke woorden geschrapt kunnen worden en welke je kunt vervangen. Je zult zien dat je tekst door het inkorten meteen krachtiger wordt. Maar welke woorden moet je nu schrappen en welke vervangen? Je leest het hieronder. 

Lees meer »

Deze woorden jagen klanten weg

Je wilt met je website klanten aantrekken en het liefst dat ze meteen contact opnemen omdat ze razend enthousiast zijn geworden over jouw dienst of product. Als dat niet lukt en ze maar tien seconden op jouw site blijven weet je dat het niet goed zit. Waarom klikt een potentiële klant jouw website weg en boekt die wel een afspraak bij je concurrent?

Lees meer »

Ervaar het zelf! Schrijven met beleving

Een copywriter schrijft niet om te informeren maar om te overtuigen. Mensen die op zoek zijn naar een product of dienst willen niet alleen geïnformeerd worden. Met puur informatie geven, hoe correct ook, worden ze geen klant. Mensen willen een product ervaren, een goed gevoel krijgen, alles draait om de beleving. Kopen is pure emotie!

Lees meer »

Hoe maak je aanbiedingen onweerstaanbaar?

Overal en altijd zijn er acties. Bij seizoenswisselingen, feestdagen en ook zonder reden. Maar hoe maak je jouw aanbiedingen onweerstaanbaar? Je wilt natuurlijk dat klanten vol enthousiasme op al je aanbiedingen. Hieronder tips voor het maken van die gewilde aanbieding. 

Lees meer »

Hoe je van een websitebezoekers klanten maakt

Potentiële klanten die je website bezoeken zijn ongeduldig en willen direct antwoorden. Klanten scannen teksten op wat ze zoeken. De aandacht kun je trekken met pakkende kopjes. Maar hoe hou je de aandacht vast en zorg je dat klanten verder lezen en je dienst/product afnemen? Door de antwoorden te geven op onderstaande zes vragen.

Lees meer »

Waarom hulpwerkwoorden niet helpen

Bij alle teksten die ik redigeer kom ik ze overmatig tegen en het is het eerste wat ik schrap: hulpwerkwoorden. Zonder er een grammaticaal verhaal van te maken hoef je alleen maar te weten dat hulpwerkwoorden je tekst verzwakken, zinnen onnodig lang maken en dat ze twijfel zaaien.

Lees meer »

Hoe je nieuwsbrief wél gelezen wordt

Je besteedt veel tijd aan het maken van een nieuwsbrief. Met bloed, zweet en tranen probeer je elke keer weer leuke content te maken en er prachtige aanbiedingen in te verwerken. Maar hij loopt niet. Wordt slecht gelezen, ongeopend weggegooid of niemand hapt op je aanbieding. Hoe kan dat nou?

Lees meer »

U of JE op je website?

Gebruik jij U of JE op je website? Als je een keuze maakt is het in ieder geval belangrijk dat je die consequent doorvoert. Op veel websites wordt het door elkaar gebruikt en dat is echt not done als je je doelgroep goed wilt aanspreken. Maar welke aanspreekvorm kies je?

Lees meer »

We of Wij? Je of Jij?

Er zijn van die woorden waar geen vaste regels voor zijn maar waar een klein verschil een groot verschil maakt. JE of JIJ is zo'n voorbeeld net als WE of WIJ. Wanneer gebruik je welke en waarom?

Lees meer »

Even over het woordje 'maar'

Er zijn woorden die de meeste mensen gedachteloos gebruiken. Deze woorden hebben meer invloed dan je misschien denkt. Het is dan ook goed om je bewust te zijn van de invloed van sommige woorden, dan kun je ze in je voordeel gebruiken. Een voorbeeld van zo'n woord is 'maar'. Eigenlijk is dat een heel vervelend woordje, tenzij je het goed gebruikt. 

Lees meer »

Hoe maak je een onweerstaanbare 'Boek nu' knop

De CTA-knop oftewel de call-to-action knop, is vaak het kleinste onderdeel op je website, maar met de grootste impact op je klik- en conversieratio's. Deze knop moet dan ook niet onderschat worden. Je wilt tenslotte dat mensen erop klikken. Maar hoe maak je dé knop die klanten binnen moet brengen onweerstaanbaar? Hieronder vind je 7 tips.

Lees meer »

Het gevaar van AI

Het lijkt wel of de hele wereld alleen nog maar over AI kan praten. AI komt als een tsunami over ons heen en het meeste van wat je dagelijks ziet voorbijkomen is wat je wel niet kunt en vooral moet met AI; de cursussen, AI-experts, prompts en apps vliegen je om de oren. 

Lees meer »

IK of WIJ op je website?

Veel ZZP’ers worstelen ermee. Moet je nou ‘ik’ of ‘wij’ gebruiken op je website? Na het lezen van deze blog hoef je niet langer te worstelen en weet je wat de beste keuze voor jou is.

Lees meer »

De kracht van herhaling

Om het maximale uit tekst te halen kun je het natuurlijk heel goed hergebruiken. Zeker als je het moeilijk vindt zelf teksten te bedenken. Als je een tijd geleden tien ijzersterke posts of blogs hebt geplaatst kun je die na een tijd natuurlijk opnieuw plaatsen (als het nog steeds actueel is). Niemand weet nog wat jij zes maanden of een jaar geleden hebt geplaatst. Daarbij werkt herhaling goed, het is een bekende marketingstrategie.

Lees meer »

Dé checklist voor ijzersterke tekst

Niemand wil lange lappen tekst lezen. Dat weet ik als geen ander. Ik begrijp het dan ook als je geen zin hebt om lange lappen tekst door te spitten op zoek naar tips en tricks om een goed stuk tekst neer te zetten. Daarom heb ik in het kort de belangrijkste tien tips voor je op een rijtje gezet. 

Lees meer »

Veel of weinig tekst?

Vaak denken mensen dat ze zo volledig moeten zijn in de informatie op hun website en plaatsen ze zoveel mogelijk informatie zodat er maar niets ontbreekt en ze de klant voor hun gevoel zo volledig mogelijk hebben geïnformeerd. Het resultaat? De websitebezoeker schrikt van de lappen tekst en klikt weg. 

Lees meer »

Deze krachtige woorden overtuigen klanten

Als copywriter weet ik als geen ander welke woorden klanten beïnvloeden en over de streep trekken. Er zijn woorden die onmisbaar zijn voor een succesvolle marketing en niet mogen ontbreken op je website. Onderstaand vind je deze woorden, zo heb je ze als een overzichtelijk lijstje bij elkaar.

Lees meer »

Teksten voor je website? Val met de deur in huis

Veel mensen vinden het schrijven van een tekst voor hun website lastig. Ze staren uren naar een knipperende cursor, maken de fout alle mogelijke informatie op hun website te plaatsen en beginnen met een vaak lange inleiding. Potentiële klanten die een product of dienst zoeken, scannen tekst op wat ze willen zien en dat is altijd het resultaat. Vergeet daarom de inleiding, begin met het resultaat. Zo overtuig je je klant meteen in de eerste alinea.  

Lees meer »

10 onderwerpen voor zakelijk bloggen

Vaak weten ondernemers niet waarover ze moeten bloggen of posten op social media. En als je er krampachtig over na gaat denken lukt het al helemaal niet. Het is niet zo moeilijk als je denkt. Om je bedrijf goed te presenteren is het leuk een mix te maken van zakelijke posts met een persoonlijke touch. 

Lees meer »

Waarom je geen vakjargon moet gebruiken

Vakjargon wordt overschat en je kunt het beter niet gebruiken als je begrijpelijke teksten wilt schrijven en klanten wilt winnen. Vaak gaan mensen er vanuit dat je professioneler en als een autoriteit op je vakgebied overkomt met vakjargon. Tenslotte laat je weten hoeveel kennis je hebt. Maar het werkt niet zo. 

Lees meer »

10 tips voor succesvol zakelijk bloggen

Een zakelijke resultaatgerichte blog schrijven is niet voor iedereen even makkelijk. Hoe schrijf je een blog die boeit en ook nog klanten werft? Een goede blog is altijd opgebouwd uit een aantal vaste factoren. Met de volgende tips heb je een sterke basis voor een succesvolle blog en gaat het zeker lukken!

Lees meer »

Copywriter? Ik schrijf zelf wel wat

'Een copywriter? Is dat niet duur? Ik schrijf zelf wel even wat.' Teksten laten schrijven door een professionele copywriter kost geld. Klopt. Maar goede teksten waar over nagedacht is, verdienen zich dubbel en dwars terug, in meer klanten en omzet. Zo simpel is het. Daarom is het de investering waard. Een copywriter weet welke zinnen overtuigend zijn, weet alles van zinsbouw, pakkende titels, hoe je lezers boeit, bindt en aanzet tot actie. Niet iedereen kan dat, ook ChatGPT niet.

Lees meer »

Gevonden in Google maar geen klanten?

Alles draait bij ondernemers om zichtbaarheid en gevonden worden. SEO staat bovenaan het lijstje en de focus ligt op pagina één in Google. Maar wat als je op de eerste pagina staat en de klanten komen niet? Een klant met dit probleem nam hierover contact met mij op.

Lees meer »

7 onmisbare tips voor ijzersterke tekst

Een goede tekst schrijven is met de deur in huis vallen. In de snelle online wereld begin je niet met een inleiding, maar start je met de conclusie. In de eerste seconde, in de eerste zin moet je de lezer pakken en overtuigen. Want anders klikt hij weg. Hier zeven tips waar je op moet letten bij het schrijven van een tekst.

Lees meer »

Waarom tekst laten redigeren?

Als je zelf teksten schrijft of met ChatGPT is het toch goed om je teksten te laten checken. Door een professioneel oog maar ook gewoon door andere ogen. Die zien net andere dingen die je zelf snel over het hoofd ziet na het honderd keer overlezen. Als je hebt lopen worstelen met teksten en ze te vaak overleest zie je bepaalde zaken gewoon niet meer. Zeker als je even hebt lopen worstelen met een zin en die hebt aangepast, sluipen er vaak foutjes in. Je teksten laten redigeren is daarom geen overbodige luxe. Als copywriter kijk ik je tekst na met een professioneel oog en scherp het aan waar nodig. 

Lees meer »

Websites en Webteksten; een vak apart

Als je op zoek bent naar een een nieuwe website ga je natuurlijk als eerste op zoek naar een webdesigner. Je focust je op de lay-out, aantal pagina’s, kleurstelling en dan straks de foto’s. Het wordt zo mooi, je bent al helemaal blij. En als het plaatje compleet is komt vaak ‘nog even’ de tekst. En dat is jammer.

Lees meer »

Jouw bedrijf ook ijzersterk positioneren?