Vakjargon wordt overschat en je kunt het beter niet gebruiken als je begrijpelijke teksten wilt schrijven en klanten wilt winnen. Vaak gaan mensen er vanuit dat je professioneler en als een autoriteit op je vakgebied overkomt met vakjargon. Tenslotte laat je weten hoeveel kennis je hebt. Maar het werkt niet zo.
Potentiële klanten beheersen jouw terminologie niet
Het tegenovergestelde is namelijk waar. De lezer voelt zich niet aangesproken, begrijpt de terminologie niet en klik, weg is je potentiële klant. Je wilt natuurlijk je expertise laten zien en en daar is niets mis mee maar je doelgroep moet zich wel aangesproken voelen. Omdat je ook niet kunt inschatten wat ze wel en niet weten is het altijd beter om teksten te schrijven die voor iedereen begrijpelijk zijn. Hieronder vind je twee voorbeelden.
Occlusieven zoals Vaseline op de lippen werken maar tijdelijk.
Beter:
Vaseline sluit de lippen af en voedt ze niet, daarom werkt het maar tijdelijk.
Of:
Een partiële achillespees ruptuur.
Beter:
Een achillespees die deels is afgescheurd.
Schrijf teksten die jouw doelgroep begrijpt
Als je als vakspecialisten onder elkaar communiceert is er niets mis met vakjargon. En soms heb je het waarschijnlijk niet eens door dat je het gebruikt omdat het voor jou zo normaal is. Maar je potentiële klanten begrijpen dit niet en juist zij moeten overtuigd worden en begrijpen wat je zegt. Het is daarom beter je teksten begrijpelijk te maken voor iedereen, dat komt ook minder afstandelijk over. Als je nu je teksten door de ogen van je klant leest begrijp jij het dan?
Schrijf je teksten daarom altijd door de ogen van je klant en haal het vakjargon eruit zodat de klant begrijpt wat je zegt en zich aangesproken voelt. Dan krijg je zeker resultaat!