Waarom AI de copywriter niet vervangt

Je denkt zeker dat deze foto AI is hè? Want ja met AI weet je gewoon niet meer wat echt is en wat niet. Realiteit is verleden tijd en we zitten allemaal in een soort Twilight Zone waar je bij elke vorm van content vraagtekens kunt zetten; is het wel echt? 

 

Realiteit is verleden tijd

 

Je wilt als mens toch het gevoel hebben dat je contact hebt met een mens als je iets leest. Als je bij alles gaat denken dat het robottaal is gaat de verbinding absoluut verloren. Ik zag laatst een post voorbijkomen van een ondernemer en ik wist meteen dat het AI was. AI kan namelijk soms wat ouderwets uit de hoek komen qua taalgebruik. En dat is het punt. Als je geen copywriter bent weet je niet waar je op moet letten. Dan kun je AI wel iets laten schrijven maar hoe weet je dan dat het naadloos aansluit bij jouw doelgroep, de tone of voice klopt, er geen stijlbreuk in het geheel zit, de boodschap messcherp overkomt en het totaalplaatje je meer omzet gaat brengen? Juist, dat weet je niet. 

 

AI is een tool, geen professional

 

AI is daarmee een tool, geen professional. Daarbij put hij al zijn content uit reeds bestaande content die niet altijd correct is dus ook dat moet je checken. Tuurlijk, AI-systemen worden getraind op grote hoeveelheden bestaande content herkennen om vervolgens nieuwe content te genereren. Een soort mix en match. Maar écht origineel zal het nooit zijn. En dat heb je wel nodig om je als bedrijf te onderscheiden. Anders wordt straks alle content een grote eenheidsworst.

 

Weten waar je op moet letten is key

 

Nu is AI ook heel leuk. Het kan je helpen als je geen inspiratie hebt en geloof me, je hebt geen training nodig van Chat-GPT ‘experts’. Je bent zelf een expert door er gewoon mee te experimenteren. Maar het feit blijft dat het echte weten wat goede tekst is key is voor het produceren van tekst die resultaten brengt. Want in foto’s wil hij nog regelmatig zes vingers op handen creëren. Het is dat wij weten dat het er vijf moeten zijn, maar zo weet je dus ook niet wat hij in teksten voor fouten maakt als je er niet op let. Daarbij is het oog van de menselijke expert die het geheel kan overzien onmisbaar. Echt is meer oprecht. En dat voelen lezers.

 

Dus ik naar Artis, voor kapitalen dit luipaard gehuurd, heel gedoe om hem in die stoel te krijgen, hij was ook nog eens veeleisend, wilde alleen biefstuk en was ook niet zindelijk. Maar goed het eindresultaat mag er zijn hè . 😉 

Reactie schrijven

Commentaren: 0

 

 

 

 

💻 Irene Tromp

📩 Irene@copywritecat.nl

📍 Breda

Ⓑ KvK 70969086

Ⓒ Alle rechten voorbehouden / All rights reserved

 

Copywriter Breda. Tekstschrijver Breda. Copywriter Ginneken. Copywriter Utrecht. Copywriter Den Haag. Tekstschrijver websites. Copywriter websites. Webteksten laten schrijven. Blogs laten schrijven. Nieuwsbrieven laten schrijven. Teksten laten redigeren. Copywriter inhuren. Teksten laten schrijven. Webteksten laten schrijven. Copywriter zoeken. Copywriter inhuren. Brandstory laten schrijven. Brandstory. Beautybranche copywriter. Beauty copywriter. Copywriter schoonheidssalon. Cosmetica copywriter. Beauty tekstschrijver.