Ik val maar even met de deur in huis met deze miniblog. Je kunt maar beter to the point zijn tenslotte. Komt die: 'U' in teksten gebruiken is voorbij. We leven volledig in het JE-tijdperk. Je hoeft er niet meer over na te denken. In tekst gebruik je JE.
U creëert afstand
Nee, je bent niet netter, officiëler of van een hoger niveau als je U gebruikt. Je bent verder weg van de klant die je wilt bereiken. Je creëert afstand en dat wil je juist níet bij potentiële klanten. Je wilt je klanten juist een herkenbaar en vertrouwd gevoel geven. Dat lukt niet met U.
Ouderwets
Tuurlijk, als je een oud oma’tje helpt oversteken gebruik je U. Maar in B2B en B2C is het inmiddels volledig geaccepteerd om iedereen met JE aan te spreken. Sterker nog, als je op een website komt waar U wordt gebruikt krijg je een beetje een ‘die begrijpt het nog niet helemaal’ gevoel, een opa & oma vibe of associaties met IT-websites uit de 90’s.
'JE' is de beste keuze
Voorbeeldje qua beleving: denk aan de nieuwslezers van vroeger uit de jaren 60/70. Neem Fred Emmer. Die had altijd zo’n streng monotoon toontje. Iets waar je nu heel gek op terugkijkt bij de losse manier van communiceren zoals we nu gewend zijn.
U is nu dat gekke toontje aan het worden. Het is eenvoudigweg niet meer van deze tijd. Eerst kon je nooit de plank misslaan met U, maar nu wel. Gebruik daarom JE in je teksten. JE is de beste keuze.
Reactie schrijven