Een stijlbreuk: wat is het en waarom je het niet wil

Weet je wat je serieus klanten kost? Een stijlbreuk in de tekst op je website, also known as ‘een knip en plak website’. Een stijlbreuk is een letterlijke breuk in de consistentie van de tekst op je website. Het verstoort de harmonie en de flow waar de lezer inzat en je raadt het al, het zorgt ervoor dat de lezer wegklikt. Of het nu gaat om kleuren, lettertypes of lay-out, een gebrek aan consistentie is schadelijk voor de gebruikerservaring en het imago van je merk. Zeker als het gaat om tekst. 

 

Consistentie is key

 

Eén van de belangrijkste aspecten van een sterke marketing is consistentie en herkenbaarheid. Als een bezoeker op je website komt, verwacht die een tekst die naadloos in elkaar overloopt. Een stijlbreuk verstoort dit. Stel je voor: je hebt voor je gevoel al een prettig gesprek met iemand en je begint je al thuis te voelen, loopt dat persoon ineens weg en komt een wildvreemd iemand het gesprek overnemen die je ook nog ineens heel anders aanspreekt. Dit is verwarrend en kan de geloofwaardigheid van je merk aantasten. Het schrikt af en het is ook meteen vrij duidelijk dat je overal een plukje tekst vandaan hebt gehaald en aan elkaar hebt genaaid. 

 

Onbetrouwbaar en onprofessioneel

 

Een stijlbreuk komt dus onbetrouwbaar en onprofessioneel over. Er worden allerlei conclusies aan verbonden. Dat je teksten gekopieerd en geplakt hebt. Of dat je een beetje een beunhaas bent. Dat de stagiaire mocht losgaan. Ik noem maar iets. Het heeft allerlei effecten behalve de juiste. Want je wilt je sterk positioneren en meer klanten. Dat lukt niet met een stijlbreuk. En dat is jammer, want je kunt nog zo’n topproduct of dienst hebben, als je het tekstueel niet goed in de markt zet is dat echt een gemiste kans. 

 

Hoe kun je een stijlbreuk voorkomen?

 

Hoe kun je een stijlbreuk voorkomen? Door de teksten door één persoon te laten schrijven of redigeren. Iemand die de tone of voice van jouw doelgroep begrijpt. Die weet dat ook het visuele aspect zoals het lettertype en de consistentie van de grootte hiervan een rol speelt. Iemand die het totaalplaatje overziet en het consequent toepast met als resultaat een ijzersterk verhaal dat klopt. Iemand die erin gespecialiseerd is en exact weet waarop gelet moet worden. En ja, dat persoon ben ik. Want dat is wat een copywriter doet. Een ijzersterk verhaal neerzetten dat van lezers klanten maakt.

 

Kies voor kwaliteit

 

Kortom, kies alleen het beste voor je bedrijf en laat een stijlbreuk niet je imago verpesten. Ik ga tenslotte ook niet zelf aan mijn auto sleutelen als ik zeker wil zijn dat die rijdt als een speer. En net zoals je een ervaren monteur vertrouwt voor je auto, verdient je bedrijf ook een specialist. Een copywriter die de taal van jouw bedrijf spreekt met een consistente, krachtige boodschap. Geef jouw bedrijf één stem die resoneert met je publiek. Succes gegarandeerd!

Reactie schrijven

Commentaren: 0

 

 

 

 

💻 Irene Tromp

📩 Irene@copywritecat.nl

📍 Breda

Ⓑ KvK 70969086

Ⓒ Alle rechten voorbehouden / All rights reserved

 

Copywriter Breda. Tekstschrijver Breda. Copywriter Ginneken. Copywriter Utrecht. Copywriter Den Haag. Tekstschrijver websites. Copywriter websites. Webteksten laten schrijven. Blogs laten schrijven. Nieuwsbrieven laten schrijven. Teksten laten redigeren. Copywriter inhuren. Teksten laten schrijven. Webteksten laten schrijven. Copywriter zoeken. Copywriter inhuren. Brandstory laten schrijven. Brandstory. Beautybranche copywriter. Beauty copywriter. Copywriter schoonheidssalon. Cosmetica copywriter. Beauty tekstschrijver.