Hoe maak je een onweerstaanbare CTA-knop?

De CTA-knop oftewel de call-to-action knop, is vaak het kleinste onderdeel op je website, maar met de grootste impact op je klik- en conversieratio's. Deze knop moet dan ook niet onderschat worden. Je wilt tenslotte dat mensen erop klikken. Maar hoe maak je dé knop die klanten binnen moet brengen onweerstaanbaar? Hieronder vind je 7 tips.

 

Wat is de call-to-action knop?

 

De meeste ondernemers kennen de term call-to-action, het is een tekst en in dit geval een knop met tekst die mensen aanzet tot actie: ‘klik hier voor 50 % korting’, ‘boek nu’, ‘voeg toe aan winkelwagen’ zijn hier voorbeelden van. CTA-knoppen zijn een must op elke website en daarom is het goed om eens te kijken naar de factoren die belangrijk zijn voor het succes van deze knop.

 

Kleur en grootte

 

Vanzelfsprekend is de kleur en grootte belangrijk. Je wilt de knop niet over het hoofd zien tenslotte. De knop mag opvallen, zonder schreeuwend te zijn. Gebruik daarom een sterke, betrouwbare kleur die past jouw branding en laat de kleur contrasterend zijn. Het moet aantrekkelijk zijn om erop te klikken, je moet er zin in krijgen. Kleuren hebben een sterke psychologische werking: groen wordt vaak als betrouwbaar ervaren, blauw wordt geassocieerd met medisch, rood kan agressief overkomen en wordt ook geassocieerd met uitverkoop. Kijk daarom goed hoe de knop door jouw doelgroep wordt ervaren. Vraag het ze. De kracht van elke knop zit hem in de details. 

 

Het lettertype

 

Het lettertype is altijd belangrijk, het is één van de eerste dingen waar ik naar kijk als ik een website check. De kracht van een mooi lettertype wordt onderschat en ook het gevoel dat het oproept. Bij Times New Roman denk ik aan een papieren krant bijvoorbeeld. Het lettertype en de grootte van een CTA-knop is daarom erg belangrijk. Nu ben ik voorstander van niet meer dan 2 lettertypes op een website, beter nog één. Less is more. En voor de knoppen geldt: als het maar duidelijk is en in het oog springt. Ik ben fan van Century gothic en Montserrat, dit zijn beiden hele ‘vriendelijke’ lettertypes die goed ogen en messcherp zijn. 

 

De tekst van de knop

 

De key is om het makkelijk, duidelijk en uitnodigend te maken. Als het goed is heeft de voorgaande tekst zijn werk al gedaan in het overtuigen van de lezer. Je kunt de knop die daarop volgt goed starten met het onderwerp of een werkwoord zoals: ‘klik hier voor…’ ‘download hier…’ ‘boek…’ of ‘intake boeken’, ‘contact opnemen’. En wat vooral mag is je tekst leuk en net even maken. Mensen hebben al heel veel ‘informatie aanvragen’ knoppen gezien in hun leven. Het triggert niet meer. Je kunt een knop beter persoonlijk maken met bijvoorbeeld ‘Ja, ik wil meedoen’, of ‘Stuur mij informatie’, ‘Bekijk hier jouw voordeel’. Een afwijkende tekst in CTA-knoppen kan net dat verschil maken. Knoppen die de lezer persoonlijk aanspreken werken beter. Het kan ook effectief zijn om je knop net iets langer te maken dan gemiddeld: ‘Bekijk hier jouw persoonlijk aanbod’ is een langere knop maar straalt ook meer rust uit dan een heftige korte knop. Het gaat er uiteindelijk om welke tekst het beste past bij jouw doelgroep. 

 

De grootte van de tekst

 

Kopjes in tekst worden als eerste gelezen omdat ze groter en vetgedrukt zijn. Daarom mag de tekst van een knop iets groter zijn. Met de nadruk op ‘mag’. Het zit hem ook hier weer in de nuance, want als de kleur al erg contrasterend is kan het groter maken van de tekst het geheel weer schreeuwerig maken. Balans is key. 

 

Laat geen twijfel bestaan 

 

Laat geen twijfel bestaan over waar de knop je heen brengt en wat de knop voor een klant doet, mensen willen duidelijkheid en de vaart erin houden. Een knop moet daarom al helemaal geen meerdere opties hebben zoals ‘lees meer en bekijk…’ dat is al too much. Houd het kort en krachtig. 

 

Geef de knop de ruimte 

 

Overzichtelijkheid is belangrijk op elke website, de knop moet dan ook de ruimte hebben om te shinen. Met genoeg witruimte eromheen is het aantrekkelijker om erop te klikken. De knop komt zo meer tot zijn recht. Ook is het belangrijk dat de knop een andere kleur krijgt als je er met je muis overheen gaat. Dat is ook weer een extra trigger om erop te klikken.

 

De plaats van de knop

 

Wees niet te opdringerig met knoppen. ‘Boek nu’ bovenaan de te boeken dienst zetten is zinloos als mensen niet weten wat ze gaan boeken. Als ze dan verder lezen en de ‘boek nu’ knop zit niet onder de tekst is dat vervelend en ook niet logisch als ze weer omhoog moeten. Daarnaast is de kans dan aanwezig dat de lezer wegklikt. Geef de knop een logische plaats.

 

Weten is realiseren

 

Met deze zeven tips weet je hoe belangrijk een goede CTA-knop is én hoe je dit zelf kun realiseren. Kom je er niet uit? Ik help je natuurlijk graag met onweerstaanbare teksten, knoppen en websites. Stuur me gerust een berichtje!

Reactie schrijven

Commentaren: 0

 

 

 

 

💻 Irene Tromp

📩 Irene@copywritecat.nl

📍 Breda

Ⓑ KvK 70969086

Ⓒ Alle rechten voorbehouden / All rights reserved

 

Copywriter Breda. Tekstschrijver Breda. Copywriter Ginneken. Copywriter Utrecht. Copywriter Den Haag. Tekstschrijver websites. Copywriter websites. Webteksten laten schrijven. Blogs laten schrijven. Nieuwsbrieven laten schrijven. Teksten laten redigeren. Copywriter inhuren. Teksten laten schrijven. Webteksten laten schrijven. Copywriter zoeken. Copywriter inhuren. Brandstory laten schrijven. Brandstory. Beautybranche copywriter. Beauty copywriter. Copywriter schoonheidssalon. Cosmetica copywriter. Beauty tekstschrijver.