KUNNEN WE STOPPEN MET DIT WOORD?

Jeukwoorden. Iedereen kent ze wel, die woorden waar je van gaat gillen. Het bekende

kantoorjargon kan ik nog wel verdragen en ik heb een wisselende top tien aan

jeukwoorden, maar als copywriter en als mens is er één woord dat ik écht niet

meer kan horen.

 

DE COMPLETE OVERKILL VAN DUURZAAM

 

Met stip op 1, al een hele tijd: duurzaam. Het moet nou toch echt een keer

afgelopen zijn. De massahysterie en het massagebruik van dit woord maakt dat

het helemaal geen betekenis meer heeft. Het is complete overkill. Duurzaam is

het grootste ‘deugwoord’ dat er bestaat. Het staat gelijk aan goed zijn. Je

moet wel duurzaam zijn want anders nououou….Ik zag op LinkedIn ook al een

‘duurzaamheidscoach’ en een ‘duurzame copywriter’, (die laatste wordt was heel

oud of schrijft met een ganzenveer?) Alsjeblieft zeg. Kunnen we hier mee

ophouden? Het is nu echt een leeg kuddewoord. Het komt niet binnen, heeft geen

effect, want iedereen is inmiddels duurzaam. Het zou zo verfrissend zijn als er

bedrijven zijn die eens een keer iets anders (durven) zijn. Ik had een keer een

klant die zei: ‘Oh ja, er moet nog iets in dat we goed zijn voor het milieu,

duurzaam of zoiets.’ Dat werd het dus niet. Echt niet. 

 

GEEN CURSUS MAAR EEN 'MASTERCLASS'

 

Tot zover het irritante duurzaam. Er zijn natuurlijk meer jeukwoorden maar die vind

ik gewoon grappig. Bijvoorbeeld dat niemand nog een normale cursus of training

geeft maar altijd een ‘masterclass’. ‘Personal branding’ heette vroeger gewoon

de gunfactor creëren maar nu ben je ineens een merk, maar goed die gebruik ik

zelf ook. Of ‘iets vertalen naar een oplossing’, dat is ook heel saai en

antiek. Oh ja en vacatureteksten, waar ik écht niet tegen kan zijn dit soort

dingen:

 

'Ben jij die creative content designer die een vertaalslag maakt, hands on is en heb je geen 9 to 5 mentaliteit?’. Zucht. Vroeger toen ik jong was leken me dat soort mensen altijd heel leuk omdat ik dacht dat je dan om

14.00 naar huis kon.

 

HILARISCHE JEUKWOORDEN

 

En zo zijn er nog wat, ‘agile’, ‘verbinder’, ‘guilty pleasure’ (brrr) en ‘customer

journey’, vreselijk. Maar goed, die wekken allen niet de irritatie op van het

woord duurzaam. Ik kan onmogelijk de enige zijn met deze mening, toch denk ik

dat de grote massa het woord nog steeds op handen draagt. Laat mij dan de

eerste kat zijn die over de dam is, ik hoop dat er nog velen volgen!