Jeukwoorden: iedereen kent ze wel, die woorden waar je van gaat gillen. Het bekende kantoorjargon kan ik nog wel verdragen en ik heb een wisselende top tien aan jeukwoorden, maar als copywriter en als mens is er één woord dat ik écht niet meer kan horen.
De complete overkill van duurzaam
Met stip op 1: duurzaam. Het moet nou toch echt een keer afgelopen zijn. Het massale gebruik van dit woord maakt dat het helemaal geen betekenis meer heeft. Het is complete overkill. Duurzaam is het grootste ‘deugwoord’ dat er bestaat. Het staat gelijk aan goed zijn. Je moet wel duurzaam zijn want anders nououou….Ik zag op LinkedIn ook al een ‘duurzaamheidscoach’ en een ‘duurzame copywriter’, (die laatste wordt was heel oud of schrijft met een ganzenveer?) Het woord komt allang niet meer binnen, heeft geen effect, want iedereen is inmiddels duurzaam. Het zou verfrissend zijn als er bedrijven zijn die eens een keer iets anders (durven) zijn. Ik had een keer een klant die zei: ‘Oh ja, er moet nog iets in dat we goed zijn voor het milieu, duurzaam of zoiets.’ Dat werd het dus niet :).
Geen cursus maar een 'masterclass'
Tot zover het irritante duurzaam. Er zijn natuurlijk meer jeukwoorden maar die vind ik gewoon grappig. Bijvoorbeeld dat niemand nog een normale cursus of training geeft maar altijd een ‘masterclass’. ‘Personal branding’ heette vroeger gewoon de gunfactor maar nu ben je ineens een merk, maar goed die gebruik ik zelf ook. Of ‘iets vertalen naar een oplossing’, dat is ook best saai en antiek. Oh ja en vacatureteksten, waar ik écht niet tegen kan zijn dit soort
dingen:
'Ben jij die creative content designer die een vertaalslag maakt, hands on is en heb je geen 9 to 5 mentaliteit?’. Zucht. Vroeger toen ik jong was leken me dat soort mensen altijd heel leuk omdat ik dacht dat je dan om 14.00 naar huis kon.
Hilarische jeukwoorden
En zo zijn er nog wat, ‘agile’, ‘verbinder’, ‘guilty pleasure’ (brrr) en ‘customer journey’. Maar goed, die wekken allen niet de irritatie op van het woord duurzaam. Ik kan onmogelijk de enige zijn met deze mening, toch denk ik
dat de meeste mensen het woord nog steeds op handen draagt. Laat mij dan de eerste kat zijn die over de dam is, ik hoop dat er nog velen volgen!
