Zeven onmisbare tips voor ijzersterke tekst

Een goede tekst schrijven is met de deur in huis vallen. In de snelle online wereld begin je niet met een inleiding, maar start je met de conclusie. In de eerste seconde, in de eerste zin moet je de lezer pakken en overtuigen. Want anders klikt hij weg. Hier zeven tips samengevat waar je op moet letten bij het schrijven van een tekst.

 

U en JE

 

Kies de juiste aanspreekvorm die bij jouw bedrijf past. Kies of U of JE, maar gebruik het niet door elkaar. Dat lijkt amateuristisch en op knip- en plakwerk. Het is belangrijk om goed te weten wat bij jouw klant past, richt je altijd daarop bij het schrijven van een tekst. 

 

Kort en krachtig

 

Teksten moeten kort, krachtig en overtuigend zijn. Lees een tekst altijd door de ogen van jouw klant. Zou jij na het lezen van jouw tekst een afspraak maken of contact opnemen? Is het overtuigend en krachtig, komt het professioneel over? Maak korte zinnen en gebruik krachtige woorden. 

 

Durf origineel te zijn

 

Vaak zie je dat als mensen geen inspiratie hebben voor teksten, ze bij hun concurrent kijken en nagenoeg hetzelfde doen, dat is jammer. Want juist originaliteit maakt dat je eruit springt bij een klant. Als je een bedrijf zoekt en vijf websites ziet met nagenoeg hetzelfde stukje tekst dan vind je die zesde die totaal anders is en een grapje maakt leuker. Durf daarom origineel te zijn en je bedrijf te presenteren precies zoals jij dat wilt! Durf humor te gebruiken, maak een tekst leuk om te lezen!

 

Geen twijfelwoorden

 

Twijfelwoorden, ze bestaan en ze maken je tekst zwak. Denk aan bijvoorbeeld 'eventueel' of 'waarschijnlijk', dat zijn woorden waar je niets aan hebt en het komt onzeker over. Vergelijk bijvoorbeeld: 'Eventueel kunnen we bij u langskomen' met 'We komen graag bij u langs'. Deze twee zinnen geven een enorm verschil in beleving. Twijfelwoorden gaan ten koste van je overtuigingskracht. 

 

Pakkende kopjes

 

Goede kopjes zijn extreem belangrijk want het is het eerste op basis waarvan een lezer besluit of hij verder leest. Als je een saai kopje hebt is het meteen klaar. Een goede kop nodigt uit om verder te lezen. Je moet de lezer eigenlijk in het eerste kopje al vangen. Je kunt een kopje ook in vraagstelling zetten en de lezer hiermee direct aanspreken. Bijvoorbeeld: 'Wilt u ook een stralende huid?' in plaats van 'Een stralende huid.' 

 

Alinea's

 

Alinea's zijn heel belangrijk voor het succes van je tekst. Als eerste geeft het rust. Een lange lap tekst schrikt lezers af. Alinea's maken een tekst overzichtelijk. Het vergroot de leesbaarheid van je tekst en het is plezieriger lezen. 

 

Overtuigingskracht

 

Last but not least overtuigingskracht. Het is essentieel voor het succes en resultaat van je tekst. Je moeten weten hoe je overtuigend kunt schrijven. Overtuigend schrijven is een combinatie van door de ogen van de klant kunnen lezen, commercieel zijn, to the point zijn, kunnen boeien, de boodschap goed overbrengen en de lezer weten aan te zetten tot actie. Want daar gaat het tenslotte om. Dit is echt een vaardigheid die ik niet in een simpele tip kan overbrengen, daarom is copywriting ook een vak. Als je tekst niet overtuigend is, is het voor niets geweest, kijk daarom goed of je tekst aanzet tot actie.

 

In feite zijn deze zeven punten de basis voor een sterke tekst die aanzet tot actie en resultaat boekt. Lukt het je niet zelf dan help ik je graag met het schrijven van teksten. Neem gerust contact met mij op!

 

 

 

 

💻 Irene Tromp

📩 Irene@copywritecat.nl

📍 Breda

Ⓑ KvK 70969086

Ⓒ Alle rechten voorbehouden / All rights reserved

 

Copywriter Breda. Tekstschrijver Breda. Copywriter Ginneken. Copywriter Utrecht. Copywriter Den Haag. Tekstschrijver websites. Copywriter websites. Webteksten laten schrijven. Blogs laten schrijven. Nieuwsbrieven laten schrijven. Teksten laten redigeren. Copywriter inhuren. Teksten laten schrijven. Webteksten laten schrijven. Copywriter zoeken. Copywriter inhuren. Brandstory laten schrijven. Brandstory. Beautybranche copywriter. Beauty copywriter. Copywriter schoonheidssalon. Cosmetica copywriter. Beauty tekstschrijver.