Waarom ik niet bang ben voor Chat GPT

Je kunt er niet meer omheen: Chat GPT, de chatbot die in no time op commando teksten uitspuugt. Absoluut een geweldige tool maar betekent het nu dat ik als copywriter straks werkloos op de bank zit en volledig ben vervangen door Chat GPT? Nee, en hieronder lees je waarom ik daar niet bang voor ben.

 

De opdracht formuleren

 

Vaak weet een klant zelf niet exact wat ze willen en nodig hebben qua content. Door de juiste vragen te stellen kun je de klant daarbij helpen. Je moet dus al exact weten wat je wilt en de vraag concreet kunnen formuleren om tot het juiste resultaat te komen. 

 

Geen empatisch vermogen

 

Chat GPT heeft geen empatisch vermogen. Om mensen te raken en op emotie te kunnen inspelen heb je gevoel nodig. Dat heeft Chat GPT niet. Het écht kunnen inleven in een doelgroep en daar de juiste tone of voice voor vinden is een menselijke eigenschap die Chat GPT nog niet kan evenaren.

 

Geen humor en woordspelingen

 

Chat GPT heeft geen humor en kent geen woordspelingen. Alleen copywriters kunnen woordspelingen maken waarvan je weet hoe die opgevat worden en hoe dubbelzinnig ze kunnen zijn. Chat GPT schrijft alleen feitelijke teksten, lees saai.  En 'you can't bore people into buying', dus als je meer klanten wilt, heb je toch een copywriter nodig. 

 

Geen final check 

 

Uiteindelijk kost Chat GPT ook tijd en heb je daarna toch nog iemand nodig die checkt of alles correct en toepasbaar is als je de plank niet wil misslaan. Durf je blind te varen op een robot die ook foute aannames kan publiceren? Want de bron waaruit Chat GPT zijn informatie haalt klopt niet altijd. En teksten worden niet gecheckt of ze feitelijk correct zijn.

 

Nooit origineel of creatief

 

De teksten van Chat GPT zijn niet origineel of creatief. Het is een menselijke feature, creativiteit. Creativiteit zorgt voor originaliteit en dat zijn twee zaken waar je mens voor moet zijn. Je content zal nooit origineel zijn met Chat GPT. 

 

Geen emotie 

 

Chat GPT kan geen persoonlijke ervaringen of emoties in teksten verwerken. Emotie is menselijk, we kopen uit emotie, we handelen uit emotie, we worden getriggerd door emotie. Chat GPT heeft geen emoties, hij kan je niet op een leuke manier prikkelen, triggeren of overtuigen zoals een mens dat kan. De teksten zijn letterlijk zielloos.  

 

Een band opbouwen

 

Met sommige klanten werk ik al jaren samen, ze weten dat ik aan een half woord genoeg heb om content te schrijven zoals zij dat willen. Als iets niet duidelijk is of als ze vragen hebben sturen ze een appje. Communicatie is en blijft belangrijk. Met Chat GPT kun je niet communiceren.

 

Vooralsnog maak ik me daarom geen zorgen. En begrijp me niet verkeerd, het is absoluut een geweldige tool die je snel van feitelijke informatie kan voorzien. Maar het blijft een hulpmiddel. Hij kan je niet laten lachen. Niet prikkelen en overtuigen. Hij mist net die ene factor die alles nét even anders maakt en wat niet na te bootsen is: mens zijn. 

Reactie schrijven

Commentaren: 0

 

 

 

 

💻 Irene Tromp

📩 Irene@copywritecat.nl

📍 Breda

Ⓑ KvK 70969086

Ⓒ Alle rechten voorbehouden / All rights reserved

 

Copywriter Breda. Tekstschrijver Breda. Copywriter Ginneken. Copywriter Utrecht. Copywriter Den Haag. Tekstschrijver websites. Copywriter websites. Webteksten laten schrijven. Blogs laten schrijven. Nieuwsbrieven laten schrijven. Teksten laten redigeren. Copywriter inhuren. Teksten laten schrijven. Webteksten laten schrijven. Copywriter zoeken. Copywriter inhuren. Brandstory laten schrijven. Brandstory. Beautybranche copywriter. Beauty copywriter. Copywriter schoonheidssalon. Cosmetica copywriter. Beauty tekstschrijver.