HET WOORD NIEUWSBRIEF

Even over het woord: ‘nieuwsbrief.’ We gebruiken het al heel lang, te lang naar mijn mening en het woord triggert allang niet meer. Het is een ouderwets, achterhaald woord dat geen enkele nieuwsgierigheid opwekt. Eerder irritatie. Wéér een nieuwsbrief. 

 

WE KRIJGEN DE HELE DAG NIEUWS EN BRIEVEN ZIJN OUDERWETS

 

Nieuws krijgen we de hele dag al en brieven zijn ouderwets. Vat het samen en je krijgt ouderwets nieuws en dat is ook het gevoel wat het woord nieuwsbrief oproept. Een brief roept ook een ‘duurt lang’ gevoel op. En daar heeft dan weer niemand tijd voor of zin in. 

 

HET KAN ECHT LEUKER, NIEUWER, PAKKENDER!

 

Even afgezien van het feit of een nieuwsbrief überhaupt nog wel gelezen wordt en wat hierin belangrijk is vind ik persoonlijk dat het woord ‘nieuwsbrief’ niet meer kan. Het kan echt veel leuker, moderner, verfrissender, pakkender, overtuigender, zelfs met meer humor. Ik wilde persoonlijk zelf overgaan tot de News Snack en dan een miniatuurfoto van een kattenbrokje erbij maar er kwam weer van alles tussen. 

 

Een nieuwsbrief zou moeten bestaan uit korte bullet points waarin je kort nieuwtjes deelt. Niemand wil lange lappen tekst lezen. Een soort News Flash. Nou daar heb je al een vervanging van het woord. Veel leuker, sneller, pakkender. En zo zijn er meer. Mijn voorstel is om de nieuwsbrief anders te noemen, bijvoorbeeld:

 

1.   News Snack (already taken :)

2.   News Flash

3.   Monthly Mail

4.   News Update

5.   E-News

6.   …. Tips, iets met tips werkt altijd goed. Iedereen wil altijd tips.

 

Heb je bijvoorbeeld een schoondheidssalon dan maak je er ‘Beauty Tips’ van. Tenslotte kun je onder die noemer ook aanbiedingen verwerken zonder ze zo te noemen. Je ontvangt toch aanzienlijk liever Beauty Tips dan een nieuwsbrief. 

 

In ieder geval, alles is beter dan het woord nieuwsbrief. Laten we daar collectief afscheid van nemen! En dit dan aankondigen in een …., aan jou de keus!