MAAR DAN IN HET KORT

Ik zat ooit bij een vergadering en daar zei mijn baas (op papier mijn baas niet qua geest) iets van het volgende maar dan waziger want dit zijn mijn woorden en het duurde heel lang:

‘Ons mission statement is dat we onze kernwaarden tot uitvoering brengen in een agile werkwijze en dat we ons richten op klantbeleving met een hands on mentaliteit en de daaruit voortkomende digitaal gecommuniceerde klantervaring sterk zullen monitoren, gezien in deze huidige tijd reviews toonaangevend en bepalend zullen zijn voor ons bedrijf en de mate waarin deze zich zal ontwikkelen in de nabije en verdere toekomst.

Ik zei: ‘Je bedoelt dat we ons focussen op klanttevredenheid🙄.’

 

ZEG NIET IN VIJFTIG ZINNEN WAT IN ÉÉN ZIN KAN

Ik bedoel, ik kan daar écht niet tegen, dat gezwets om het gezwets met zoveel overbodige woorden. Je ziet hem de avond ervoor gewoon googelen en denken dat hij iets krachtigs neer gaat zetten met een hoop bombarie. Ik vind het pure tijdverspilling zo'n hele troonrede over iets simpels. Als je iets wilt zeggen, is het veel krachtiger om to the point te zijn. Om kort en krachtig te zijn. Dat komt veel meer binnen en blijft veel langer hangen. En daar gaat het om. 

 

Moraal van dit verhaal: als je iets in één zin kan zeggen, zeg het dan vooral niet in vijftig zinnen. Daar zit niemand op te wachten. Ik moest wel blijven zitten bij dat soort meetings. Wat heb ik een poppetjes getekend en onder de tafel zitten Whatsappen. Maar op je website klikken ze gewoon weg, dan ben je ze kwijt. Mensen hebben een korte aandachtsboog en willen direct geboeid worden door de tekst. Als ze ergens naar zoeken willen ze direct het resultaat zien in één oogopslag. Hou daarom je teksten kort en krachtig. Het werkt.