U OF JE OP JE WEBSITE?

U of JE op je website? Als je een keuze maakt is het in ieder geval belangrijk dat je die consequent doorvoert. Maar welke kies je?

U wordt snel gezien als professioneel en formeel. Het is nooit verkeerd. Maar U heeft als valkuil dat het afstand creëert. Je voelt je als lezer minder aangesproken en op afstand gehouden. Daarom kiezen steeds meer bedrijven ervoor om te tutoyeren. JE geeft het gevoel dat je elkaar al beter kent. En dat is een stap dichter bij het daadwerkelijk klant worden. Dat is ook waarom ik als enorm U-mens, voor JE heb gekozen.

Tegenwoordig wordt veel sneller JE gebruikt en ben je daarmee niet onbeleefd. Het maakt je tekst niet onprofessioneel als je JE gebruikt. Je haalt alleen je klant dichterbij.

Persoonlijk vind ik dat sommige bedrijven doorslaan in het informeel zijn. Toen ik laatst de website van Zalando opende stond er: Hey Irene! Alles lekker? Ik heb echt heel lang met verbazing naar die zin gekeken. Alles lekker?! Serieus? Amicaal doen kan leuk zijn maar je kunt de plank ook misslaan. Ik ben persoonlijk ook nog van het ‘Goedemorgen’ in plaats van ‘Hey’, en ik ben nog lang geen 80. 

Als de tekst in zijn geheel professionaliteit uitstraalt doet JE daar niets aan af. Het is een meer relaxte manier van schrijven die ook makkelijker leest. Als je doelgroep oudere mensen zijn zou ik wel weer kiezen voor U. Doe vooral wat goed voelt voor jou en past bij jouw klanten. Als je ze dagelijks aanspreekt met JE, gebruik dan geen U op je site en vice versa. Maar gebruik het vooral niet door elkaar!