WAAROM JE BETER GEEN VAKJARGON KUNT GEBRUIKEN IN JE TEKSTEN

Vakjargon wordt vaak overschat en je kunt het beter niet gebruiken als je begrijpelijke teksten wilt schrijven en klanten wilt winnen. Het is een denkfout om er vanuit te gaan dat je professioneler en als een autoriteit op je vakgebied overkomt als je veel vakjargon gebruikt en daarmee meer resultaat boekt. 

POTENTIËLE KLANTEN BEHEERSEN JOUW TERMINOLOGIE NIET

 

Het tegenovergestelde is namelijk waar. De lezer voelt zich niet aangesproken, begrijpt de terminologie niet en klik, weg is je potentiële klant. Je wilt natuurlijk je professionaliteit laten blijken en en daar is ook niets mis mee maar je doelgroep moet zich wel aangesproken voelen. Omdat je ook niet kunt inschatten wat ze wel en niet weten is het altijd beter om teksten te schrijven die voor iedereen makkelijk leesbaar is. 

 

Voorbeeld:

Occlusieven zoals Vaseline op de lippen werken maar tijdelijk.

Beter:

Vaseline sluit de lippen af en voedt ze niet, daarom werkt het maar tijdelijk.

Of:

Een partiële achillespees ruptuur.

Beter:

Een achillespees die deels is afgescheurd.

SCHRIJF TEKSTEN DIE JOUW DOELGROEP BEGRIJPT EN OVERTUIGT

 

Als je als vakspecialisten onder elkaar communiceert is er niets mis met vakjargon. Maar je potentiële klanten beheersen en begrijpen dit niet en juist zij moeten overtuigd worden en begrijpen wat je zegt. Het is daarom beter je teksten begrijpelijk te maken voor iedereen, dat komt ook minder afstandelijk over. Als je nu je teksten door de ogen van je klant leest begrijp jij het dan? 

Schrijf je teksten altijd door de ogen van je klant en haal het vakjargon eruit zodat de klant zich aangesproken voelt en zich met jou kan identificeren. Dán krijg je zeker resultaat!