DE ZAKELIJKE BLOG: TIEN TIPS VOOR SUCCES

Een zakelijke resultaatgerichte blog schrijven is niet voor iedereen even makkelijk. Hoe schrijf je een blog die boeit en ook nog klanten werft? Een goede blog is altijd opgebouwd uit een aantal vaste factoren. Met de volgende tips heb je een sterke basis voor een succesvolle blog en gaat het zeker lukken!

 

EEN KRACHTIGE TITEL

 

Een titel is de eerste trigger voor een klant om verder te lezen. Als de titel goed is wekt hij nieuwsgierigheid op en prikkelt. Een titel kan bijvoorbeeld in vragende vorm worden gezet, zodat de lezer zich identificeert met de vraag en het antwoord wil lezen (die natuurlijk in de blog staat). Bijvoorbeeld: ‘Sterke teksten leren schrijven?’. Je kunt ook het antwoord meteen in de titel geven zolang het nog steeds nieuwsgierigheid opwekt. Als je doel is (in mijn geval) mensen te laten lezen die moeite hebben met teksten schrijven kun je aan titels denken als: ‘Moeite met teksten schrijven? Na deze blog kun je het!’ of ‘Hoe je in no time een succesvolle blog schrijft’. Zolang een titel maar uitnodigt om verder te lezen zit je goed.

 

BIED STERKE INHOUD MET WAARDE

 

Richt je in je blog op je doelgroep. Waar ligt de interesse van jouw klanten? Maak de inhoud van je blog waardevol en krachtig, welk probleem los jij voor ze op met jouw dienst of product? Geef altijd informatie waar jouw klant iets aan heeft. Waardevolle content bieden is een echte must, denk aan tips of een stappenplan of de mogelijkheid iets te krijgen. Schrijf het makkelijk leesbaar in spreektaal en er mag ook zeker een persoonlijk tintje aan zitten zodat de klant zich persoonlijk aangesproken voelt. Het gevoel dat de tekst persoonlijk over jou gaat is zo belangrijk. Bijvoorbeeld met zinnen als ‘Ken je dat?...'. Ook is het altijd leuk een voorbeeld uit de praktijk te delen of een persoonlijke ervaring. Last but not least, lees je blog altijd door de ogen van de klant, ben jij geboeid? Leef je in. Empathie is dé key naar succesvol schrijven.

 

HUMOR EN EMOTIE

 

Mensen zijn emotionele wezens en houden van lachen. Gebruik humor en emotie in je teksten, het kweekt een band. Ook zakelijk willen mensen lachen. Als je tien zakelijke gesprekken voert onthoud je niet het gesprek met de grijze muis die statisch op de stoel zat officieel te doen. Je onthoud het kleurrijke gesprek waarin je gelachen hebt. Dat geldt ook voor blogs. Maak het leuk om te lezen!

 

KWALITEIT BOVEN KWANTITEIT

 

Liever één inhoudelijk steengoede blog, dan tien middelmatige. Schrijf niet om het schrijven, schrijf om wat je te bieden hebt en zorg dat het inhoudelijk sterk is én leuk om te lezen. Als je gaat schrijven om het schrijven zal het niet goed zijn van kwaliteit en verlies je de aandacht van de klant. Neem er echt even de tijd voor om je te verdiepen in het onderwerp en hoe je dit het beste overbrengt.

 

VASTE DAGEN, VASTE TIJDEN

 

Als je zakelijke blogs post, doe dit dan met een vast regelmaat, liefst op dezelfde dag, hetzelfde uur. Klanten gaan er dan naar uitkijken. Het is belangrijk consequent te posten om het contact met je volgers te houden en betrokkenheid op te bouwen. Ik schrijf bijvoorbeeld veel blogs voor anderen en laat mijn eigen blogs dan liggen. Slecht. Niet doen :). 

 

CREËER INTERACTIE

 

Vraag om feedback, dit zorgt voor interactie met je klant, het creëert betrokkenheid en het helpt je je blogs scherper op je doelgroep te schrijven. Vraag gewoon wat je klanten willen lezen, zo bouw je niet alleen een band met ze op, je hebt ook duidelijk in beeld wat ze willen.

 

VOEG LINKS TOE

 

Als je eerder een interessante blog hebt geschreven kun je in je nieuwe blog daar naar teruglinken ‘Ik schreef er eerder een blog over’ en dan de link toevoegen. Zo houd je ook je vorige blogs alive. Ook kun je links toevoegen naar producten die van toepassing zijn.

 

DEEL OP SOCIAL MEDIA

 

Plaats je blog op je website maar deel deze vanzelfsprekend ook op je social media kanalen. Of plaats er stukjes uit en link naar je blog, wederom met een nieuwsgierig makende trigger.

 

KOP EN STAART EN CALL TO ACTION

 

Een goede blog heeft een intro waarin nieuwsgierigheid wordt gewekt, een kern waarin die nieuwsgierigheid wordt bevredigd en een sterke afsluiting. Let erop dat die drie punten als een huis staan. Eindig een blog met een call to action waarin je de lezer aanspoort een bepaalde actie te ondernemen om jouw diensten af te nemen. 

 

LUKT HET NIET? BESTEED HET UIT

 

Met deze tips heb je een sterke basis om een goede zakelijke blog te schrijven. Nu gaat voor de één schrijven heel makkelijk en de ander staart uren naar een knipperende cursor. Als je onzeker bent over je schrijfkwaliteiten, laat het dan door een professional doen. Het imago van je bedrijf is te belangrijk om er zelf aan te knutselen en als het je niet makkelijk afgaat kun je je tijd beter besteden aan waar je wél goed in bent. Kies je voor sterke blogs met kwaliteit dan kies je ook voor meer omzet want goed geschreven blogs leveren je klanten en dus meer omzet op!