TEKST ALS PERSONAL BRANDING

Als je jezelf wilt presenteren als ondernemer op je website zijn de juiste woorden natuurlijk essentieel voor wat je wilt bereiken. Je boodschap moet duidelijk en overtuigend zijn. De lezer interpeteert alles in zijn ‘tone of voice’ omdat er geen stemintonatie is. Bij gebrek aan een stem moet je daarom met tekst extra duidelijk, overtuigend en leuk zijn.

 

WEES DUIDELIJK, OVERTUIGEND EN LEUK

 

Leuk? Ja, je moet ook leuk zijn met tekst, want tekst is een groot onderdeel van personal branding. En mensen doen nou eenmaal graag zaken met mensen die ze leuk vinden. Het is daarom belangrijk een eigen persoonlijke herkenbare schrijfstijl te hebben. Jouw unieke ‘tone of voice’. Als je teksten een eigen stijl hebben creëer je herkenbaarheid en vertrouwen en krijg je een duidelijk gedefinieerde identiteit die je onderscheidt van anderen. Al deze factoren zorgen voor klantenbinding.

 

Hoe creëer je dat? Door jezelf kort en krachtig op de kaart te zetten, als bedrijf, als persoon en door duidelijk te maken wat je te bieden hebt. Niet puur informatief, dat is snel saai en mensen lezen niet graag saaie teksten. Als het gaat om personal branding gaat mag je tekst best sprankelend zijn, met een vleugje humor en het mag persoonlijk zijn zodat de lezer een connectie voelt met jou als persoon. Je wilt bereiken dat ze graag met jou in zee gaan tenslotte. 

 

IN THE EYE OF THE BEHOLDER

 

Schrijf teksten daarom altijd door de ogen van de klant. Kan de klant uit de tekst opmaken wat jij voor ze kan betekenen? Welk probleem je voor ze oplost? Ben je overtuigend en helder in wat je te bieden hebt? En last but not least, waarom moeten ze voor jou kiezen? Wat is het dat ze het jou gaan gunnen en niet een ander? Kom je als persoon ook sterk naar voren?

 

De potentiële klanten op je website zijn namelijk ongeduldig en willen meteen zien wat je te bieden hebt, in één oogopslag. En ze willen direct overtuigd worden zodat ze niet verder hoeven te zoeken. Teksten worden snel gescand op wat ze nodig hebben. Daarom is overtuigende tekst over je dienst of product, pakkende kopjes en een stukje van jou als persoon zo belangrijk. Op basis van die drie punten gaat de klant jou bellen of niet. Zo simpel is het. 

 

It is all in the eye of the beholder. Vanuit die wetenschap kun je overtuigend schrijven voor je klant en jezelf op de juiste manier presenteren. Dat zijn de magische ingrediënten voor krachtige teksten die resultaat geven.

Je moet wel goed kunnen schrijven natuurlijk. En als dat niet lukt, kun je bij mij terecht.😉