COPYWRITER OF TEKSTSCHRIJVER?

Wat is eigenlijk het verschil tussen een tekstschrijver en een copywriter? Er zijn mensen die bij het woord ‘copywriter’ glazig gaan kijken. Als je dan ‘en tekstschrijver’ er achteraan zegt, begrijpen ze het ineens. Maar het is niet hetzelfde. Ze schrijven beide teksten. Maar een tekstschrijver schrijft teksten die over het algemeen informatief zijn en een copywriter schrijft teksten met als doel te verkopen. Dat is het grote verschil.

 

Een copywriter kan ook tekstschrijver zijn, maar een tekstschrijver is niet automatisch een copywriter. Een copywriter is eigenlijk een salesmanager die teksten schrijft. Zoals ik. De teksten van een copywriter zijn commercieel en moeten krachtig, pakkend en overtuigend zijn. Ze hebben als doel klanten overtuigen en binnenhalen. Een copywriter is ook niet altijd grammaticaal correct. Die kan juist expres woordspelingen neerzetten om een reactie uit te lokken. Een copywriter bedenkt ook slogans voor reclames: ‘Even Apeldoorn bellen’, ‘Just do it’, ‘Heerlijk helder Heineken’, het is allemaal het werk van de copywriter.

 

Als je iemand zoekt voor teksten die je potentiële klanten moeten overtuigen moet je dan ook een copywriter hebben. En om het extra verwarrend te maken noemt niet elke copywriter zich copywriter omdat mensen weer vaak op tekstschrijver zoeken. Gelukkig ben ik allebei. Maar toch wel met een hart voor copywriting. Ik zou bij het schrijven van een handleiding diep ongelukkig worden. Het moet wel een beetje spannend blijven en resultaat boeken. Als je commercieel bloed hebt wil je dat ook laten stromen. 

 

Heb je net dit verschil duidelijk gemaakt, zie je ineens overal de functie ‘content writer’. Het is om gek van te worden. Dus ik zal het je makkelijk maken in je zoektocht naar die copywriter, tekstschrijver of content writer die klanten voor jou werft. Je moet gewoon bij mij zijn :).